Торговельне підприємство оформлює вітрину товарами, які реалізує. Як у бухгалтерському та податковому обліку обліковувати такі товари?

ВІДПОВІДЬ: Облік товарів, які розміщено на вітрині, залежить від того, чи продає підприємство товари з вітрини або ж їх розміщено на ній тільки для ознайомлення (демонстрації).

Так, у магазині (офісі, торговій точці) на вітрині може бути розміщено товари, котрі в будь-який момент може купити покупець одразу з вітрини, а також товари, призначені лише для ознайомлення, а не для продажу. Таким чином, є два варіанти обліку. Як кожен із них відображається в бухгалтерському та податковому обліку — розгляньмо далі.

Бухгалтерський облік

1. На вітрині розміщено товари, які в будь-який момент можуть бути придбані покупцем із вітрини

У такому випадку товари не змінюють свого призначення, а отже, обліковуються без жодних особливостей. Вітрина є як місцем демонстрації, так і місцем реалізації товару. Тому момент виставлення товару на вітрину жодним чином не відобразиться на бухгалтерському обліку. Інакше кажучи, товар у цій ситуації як до виставлення його на вітрину, так і після слід обліковувати на субрахунку 28 «Товари». Єдине, що можливо, — це переведення товарів з одного субрахунку на інший, наприклад, Дт 282 «Товар у торгівлі» Кт 281 «Товар на складі», водночас необхідно буде оформити накладну-вимогу на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (форма № М-11), затверджену наказом Мінстату від 21.06.1996 р. № 193.

Тим часом на зазначений товар підприємство робить націнку, як і на інші товари: Дт 282«Товари у торгівлі» Кт 285 «Торгова націнка».

2. Товари на вітрині призначено для демонстрації та ознайомлення, а не для продажу